Tento školní rok jsme v naší MŠ otevřeli opět dvě třídy.
Mladších a starších dětí.
1. třída Berušky - mladší děti - 2,5 - 5 let, s počtem 21 dětí
2. třída Sluníčka - starší děti - 4,5 - 7 let, s počtem 17 dětí
V červnu 2017 jsme se s dětmi rozloučily se Školním vzdělávacím programem Pohádkového dědečka, kde jsme se 3 roky zaměřovaly hlavně na úctu k seniorům a k moudrosti stáří.
Od září 2017 a po celé další tři školní roky nás s dětmi budou provázet známé Čapkovi postavičky pejsek s kočičkou v novém ŠVP Povídání o pejskovi a kočičce jak spolu hospodařili a o všelijakých jiných věcech. Jeden z mnoha cílů je učit se pomáhat zvířátkům, přírodě, naslouchat sobě navzájem, živé i neživé přírodě, naučit se usmířit a odpustit si, rozvinout a upevnit své prosociální chování a svým chováním a konáním být prospěšný celému okolí.
Hlavním prostředkem k dosažení našeho cíle v nové ŠVP a hlavním pedagogickým záměrem jsou slova - CÍTIT SE DOBŘE.
" Zeptej se přírody, zeptej se své půdy, své vody a svých zvířat, zda se pod tvým vedením cítí dobře." Sepp Holzer
Společně s dětmi se budeme snažit naučit se vzájemně se cítit dobře, protože pokud pomáhám, chráním, naslouchám atd., tak se cítím i já dobře, stejně jako moje okolí.
Záměr našeho ŠVP:
-vytvářet u dětí potřebu pečovat, chovat se laskavě a být tolerantní
-budovat v mateřské škole atmosféru pohody, duševního i tělesného uvolnění, příznivě ovlivňovat socializační proces
-učit úctě k přírodě, ke všem živým bytostem
-rozvíjet samostatnost a tvořivost dítěte, posilovat jeho zodpovědnost a činorodou aktivitu
-zajišťovat rozvoj poznávacích procesů a řeči dítěte v souladu s individuálními předpoklady, dávat dobré základy pro utváření dětské osobnosti
Naše motto:
Pejskové se narodili s chlupatými ocásky, aby mohli světu dávat zvědavoučké otázky.
Kam jdeš, vrtí, a kdy přijdeš, co to máš v tom batůžku, počkej vrtí, zastavme se u patníku na růžku.
Ocáskem říká pes psovi: jsem tvůj kámoš, pojď si hrát, a hned vědí zcela jasně, kdo je a není kamarád.
Známe pejsky, co nevrtí, ti jsou smutní, mají strach.
Lidé jim moc ublížili a teď jsou na pochybách.
Dnes už chápe každé dítě, jak by pejsek vyznal lásku, kdyby po tom božím světě chodil jen tak bez ocásku.
Mějme proto rádi pejsky a pro jejich lásku snažme se, ať denně vrtí co nejvíc ocásků.
Charakteristika vzdělávacího programu:
Školní vzdělávací program "Povídání o pejskovi a kočičce" byl vypracován na základě závěrů evaluace naší výchovné práce, z vyhodnocení výsledků průběhu a kvality vzdělávání za minulé období. Novou charakteristikou našeho programu bude slovo "Cítit se dobře", nejenom já, ale i zvířata, příroda, umět chránit a pomáhat. Nebudeme ničit přírodu, protože tu nic jiného nedokáže nahradit. Jen láska k přírodě a ke zvířatům z nás udělá lidskou bytost.
ŠVP je dokumentem otevřeným, který na základě evaluační činnosti může být měněn, dotvářen a lépe přizpůsobován konkrétním podmínkám mateřské školy.
Vzdělávací obsah je zpracován v 5 integrovaných blocích, které jsou rámcové, nastiňují cíle a záměry. Jsou zpracovány společně pro všechny věkové skupiny dětí a pro celou mateřskou školu jsou povinné. Časový plán těchto bloků je volný a přizpůsobitelný. Tematické části a stručná charakteristika vzdělávací nabídky a její rozpracování je předmětem TVP.
Vzdělávací obsah pěti integrovaných bloků:
1. O PANENCE, KTERÁ TENCE PLAKALA
( sebeuvědomění, pravidla soužití, změny v podzimní přírodě, rozvíjení smyslů )
• Hola, hola pejsek s kočičkou nás volá
• Panenka Járinka
• Podzimní košík
• Všude je mokro a studeno
2. JAK HRÁLI DIVADLO A NA MIKULÁŠE CO BYLO
( lidské a zvířecí tělo, nemoci, zdraví, svět pohádek, fantazie a snů, mezilidské vztahy, tradice a zvyky )
• Naše Micka ta si žije, jazýčkem se denně myje
• Cililink, je tu divadlo
• Mikulášské překvapení
• Čas vysněných přání
3. O PEJSKOVI A KOČIČCE, JAK PSALI PSANÍ
( prožitek z Vánoc, znaky zimy, péče o zvířátka v zimě, něco umím a znám )
• Jak to bylo na Vánoce
• Máme zimu rádi, ale nesmí být ta zima tuze moc veliká
• Kam my se teď uchýlíme?
• Psaní do Nymburka
4. O PEJSKOVI A KOČIČCE, JAK SI MYLI PODLAHU
( probouzení přírody, svátky jara a maminek, zvířátka )
• Sluníčko už venku svítí, pejsek hledá první kvítí
• Jak si pejsek roztrh kaťata
• Pejsku, dělej Tancuj, tancuj vykrúcaj
• Vy jste nám ho kmotra snědla
5. JAK SI PEJSEK S KOČIČKOU DĚLALI K SVÁTKU DORT
( síla přátelství, moudro, úcta, tolerance, bezpečí )
• Překvapení pro pejska a kočičku
• O pyšné noční košilce
• Entle, pentle šuparýna, obrštějna rozmarýna
• Pejsek s kočičkou šli spokojeně domů....